10 tips som måste läsas för nybörjare på gymmet

ny på gymmet

Alla börjar någonstans. Japp, även den där killen eller tjejen på gymmet som lyfter tunga vikter och får en 10-kilometerslöpning att se ut som en promenad i parken var en nybörjare en gång i tiden. Någon gång är vi alla nybörjare. Att vara nybörjare kan vara skrämmande, och att hålla fast vid sina mål är inte lätt. Vi är dock här för att ge några råd.

Här är våra bästa tips för nybörjare på gym för att se till att du krossar dina hälso- och fitnessmål, vilka de än må vara.

Ställ frågor

Ingen förväntar sig att du ska komma in på gymmet och veta allting direkt, så var inte rädd för att be om hjälp om du behöver det (de flesta kommer förmodligen att bli smickrade över att du frågar).

Om du är blyg kan du boka in dig på ett introduktionsmöte med en personlig tränare på ditt gym. Kom ihåg att göra en lista över alla frågor du har så att du kan lugna dig innan du ger dig ut på egen hand.
Fokusera på enkla, sammansatta rörelser

Komplicera inte dina träningspass för mycket.

Om du är ny på gymmet är det bästa sättet att börja se resultat att behärska dina grundläggande sammansatta övningar. När du har fulländat dessa kan du sedan börja med isolering och mer avancerade rörelser.

Förbättra din hållning

På samma sätt vill du se till att du utför varje övning på ett säkert och effektivt sätt.

Se till att du behärskar perfekt hållning innan du ökar vikten. Det kan verka tråkigt, men det är en viktig del av processen

Kom ihåg att ingen dömer dig

När du börjar träna är det lätt att känna att alla tittar på och dömer varje steg du tar är det lätt att känna att alla tittar på och dömer varje steg du tar. Verkligheten är dock att ingen egentligen bryr sig om det.

Varje person är alltför upptagen med att fokusera på att krossa sina egna mål.

Topptips: Om du kämpar med detta, investera i några hörlurar och lyssna på motiverande musik – tro oss, det hjälper.

Förvänta dig inget mirakel

Ingen vill ha långsamma framsteg, men tyvärr är det träningens verklighet.

Grundregeln är att om du uppnår det snabbt kommer du också att förlora det snabbt. Hållbara framsteg är vanligtvis långsamma, så bli inte nedstämd om du inte ser resultat direkt – ge det tid!

Jämför inte din första dag med någon annans dag 100.

Alla i gymmet (eller på ditt Instagramflöde) är inte vid samma punkt i sin resa som du och det är okej.

Jämför inte din start med någon annans slutdestination. Använd dem naturligtvis som inspiration, men låt dig inte nedslås av det.

Du behöver inte göra det som de, du kan göra det som du!

Känn aldrig att du inte borde vara där.

Oavsett om du curlar 2 kg hantlar eller 20 kg hantlar har varje enskild person rätt att vara på gymmet.

Känn aldrig att du inte har rätt att vara där för att du inte är lika erfaren eller inte lyfter lika mycket vikt.

Alla tar med sig något annat in på gymmet och varje persons resa är giltig.

Delta i klasser

Klasser är ett utmärkt sätt att hålla sig i form och träffa nya människor.

Om du känner dig lite nervös inför att gå in på gymmet på egen hand är klasser en riktigt bra språngbräda och hjälper dig att bygga upp din kondition och vänja dig vid att vara i gymmiljön.

Gå i din egen takt

Du behöver inte tillbringa timmar och timmar på gymmet med att lyfta tunga vikter.

Faktum är att du kan få ett bra pass på en halvtimme med några kroppsviktsövningar och lite konditionsträning. Överdriv inte för mycket eftersom det bara kommer att sakta ner dig på lång sikt.

Gå långsamt fram och var medveten om din egen konditionsnivå.

Försumma inte god kosthållning

Din fitnessresa slutar inte när du lämnar gymmet.

Vad du fyller din kropp med är också viktigt och bör inte försummas. Se till att du ger din kropp tillräckligt för att klara av dina träningspass, samtidigt som du äter en hälsosam och balanserad kost som du kan upprätthålla.