3 tips för enklare träning i vardagen

hemmagym

Att få till träning i vardagen är någonting som kan kännas svårt. Med jobb, fritidsintressen och sociala aktiviteter kan det kännas som att dagen knappt har hunnit börja innan den har tagit slut. Därtill har du en önskan att få till två, kanske tre träningspass i veckan. Vi har samlat tre tips för dig som vill få till träningen i vardagen utan att kompromissa med annat.

Bygg ett hemmagym

Genom att bygga ett hemmagym så möjliggör du för dig själv att få till träningen hemma på ett smidigt sätt. Att bygga ett hemmagym behöver inte vara dyrt och svårt. Fördelarna med att bygga ett hemmagym är många. För det första gör ett hemmagym att du inte behöver åka iväg till gymmet efter att ha varit borta en lång dag. För det andra så möjliggör ett hemmagym spontanträning, till exempel 15 marklyft efter maten. Sist men inte minst blir ett hemmagym precis som du vill ha det. Istället för att anpassa dig efter gymmets öppettider och utbud kan du nu träna exakt på det sättet som du själv vill.

På hemmatrana.se finns det mer inspiration, utrustning och tips för dig som vill bygga hemmagym

Träna påväg till jobbet eller skolan

Genomsnittssvensken spenderar nästan 1 timme på transport från och till arbete, varje dag. Om du istället för att sitta i bilen eller kollektivtrafiken använder den tiden för att löpträna, cykla eller gå till jobbet ger det dig många fördelar. En stor fördel är att du får daglig motion som många forskare lyfter fram som någonting viktigt. Många tror att de inte skulle hinna cykla eller springa till jobbet. I själva verket går det ofta snabbare, eller tar lika lång tid att cykla/springa till jobbet som med bil/kollektivtrafik.

Planera din vecka

Med många måsten i vardagen kan det kännas tufft att få till träningen. Genom att planera din vecka och skapa tid för träning är det större chans att träningen faktiskt blir av. Vi förstår att det kanske inte är möjligt att varje vecka avsätta en specifik dag för träning. Tänk istället igenom veckan och vilka aktiviteter du vill hinna med och prioritera. Kanske är det så att ett träningspass känns viktigare för dig än att gå på bio med den där kompisen. Tänk på dig själv och prioritera vad du vill få ut av din vardag.

Få till träningen i vardagen

Slutligen finns det flera sätt att få till den enkla träningen i vardagen. Till stor del handlar det om att vara tidseffektiv, göra träningen lättillgänglig samt att prioritera sin hälsa. Vi hoppas att du i den här artikeln har tagit med dig några tips om hur du kan få till träning hemma. Oavsett om träningen sker i ett hemmagym eller ute i det fria.