5 Tips För Att Minska Stillasittande

stillasittande

Många av oss sitter stilla långa perioder under dagen. Men med enkla medel kan du minska på stillasittandet och därmed de negativa effekterna som kommer av det.
Här är några tips!

1. Ta en kort promenad efter maten

Det räcker med ynka tio minuter men vill du gå längre är det givetvis också positivt. Genom att röra på dig efter maten håller du blodsockret stabilt. Det gör också att du kan slippa den typiska tröttheten man kan känna efter maten.

Du stöttar också ämnesomsättningen och hjälper matsmältningen på traven. Ofta blir man ju också gladare av lite frisk luft!

2. Ställ dig upp för lite kort stretching

Stillasittande kan inte bara påverka långsiktigt. Om man jobbar mycket framför en dator kan man till exempel få ont i nacken och ryggen. Försök att motverka detta genom att resa dig upp någon gång i timmen, skaka loss och sträck ut musklerna.

3. Städa upp runtomkring dig

Att ställa sig upp för att plocka undan lite eller ställa i ordning är ett perfekt sätt att komma i rörelse och samtidigt göra någonting nyttigt. Studier har visat att en prydlig arbetsplats kan ge mer energi och göra oss mer skärpta.

Om det redan ser prydligt ut, varför inte testa att byta plats på almanackan och kaffekoppen för att sedan ändra tillbaka om det inte passar?

4. Påminnelser för att hålla koll på stillasittandet

Det är inte enkelt att själv hålla koll på hur länge man egentligen suttit. Det är ju också lätt att bli uppslukad av någonting som kräver fokus.

Testa att sätta ett larm någon gång i timmen som påminner dig om att det är dags att få in en kort bensträckare och lite rörelse. Om du använder dig av ett träningsarmband så har dessa ofta den funktionen.

5. Stå upp varje gång du får möjlighet

Om du jobbar hemifrån kanske det är möjligt att ställa datorn på ett bord, en hylla eller en byrå så att du kan stå upp och jobba mellan varven? Och när du tittar på tv kanske det är möjligt att stå en stund?

Andra liknande vanor man kan försöka lägga till med är till exempel att ställa sig upp när man pratar i telefon, skriver ett sms och pratar med en kollega eller familjemedlem. Gå gärna runt litegrann också. Med enkla medel kan man bryta de långa perioderna av stillasittande!

Passa på att nå ut till kunder på ett smidigt sätt genom att köpa adresser, då kan du vara ute på språng medans dom letar kunder åt dig.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *