7 Motiverande Gymtips för Nybörjare

gym nybörjare

Är du nybörjare på träning? Du kanske undrar var du ska börja. Följ de här sju träningstipsen för nybörjare för att känna dig starkare – fysiskt och mentalt – före och efter varje träningspass.

1. Var stolt

Innan du dyker ner i de praktiska gymtipsen för nybörjare ska du komma ihåg att den viktigaste träningskatalysatorn är självförtroende. Oavsett om du lyfter 100 pund eller 1 pund ska du vara stolt över dig själv för att du överhuvudtaget dyker upp på gymmet! Låt dig inte skrämmas av andra eller vara rädd för att be om hjälp.

Kom ihåg att alla på gymmet en gång har varit i dina skor. De första träningspassen, oavsett hur “lätta” de är när det gäller fysisk intensitet, är ofta de mest mentalt utmanande. Var stolt, förbli självsäker och lita på att dina gymkunskaper och din fitnesskunskap kommer att öka med tiden.

2. Håll dig stark

Nybörjare flockas ofta till löpbanden och de stationära cyklarna eftersom dessa maskiner är lätta för alla åldrar och förmågor. Men fastna inte i en kardioträningsrutin – försök att införliva minst två dagar med styrketräning i din veckovisa rutin. Om du inte känner dig redo att utforska viktrummet, kom ihåg att kroppsviktsövningar kan vara lika effektiva för att bygga upp styrka.

Vet du inte riktigt var du ska börja? Prova ett av Planet Fitness obegränsade, kostnadsfria konditionsträningspass som erbjuds alla medlemmar genom PE@PF. Dessa små gruppträningar leds av certifierade tränare och kan lära dig grundläggande rörelser för styrketräning och träning. Dessutom erbjuder de flesta Planet Fitness-anläggningar ett 30-minuters Express Circuit-träningsalternativ som kan guida dig genom ett helkroppsträningspass.

3. Jobba hårt

Om du inte svettas i slutet av ditt träningspass kanske du inte pressar dig själv tillräckligt hårt. Försök att nå ett “utom andan”-tillstånd minst en gång under träningspasset genom att införliva högintensiva rörelser som sprint, jumping jacks, burpees eller squat jumps.

4. Fråga hur

Istället för att skygga för övningar eller utrustning som du inte är bekant med, be en anställd på gymmet eller en annan gympabesökare om hjälp. Utnyttja resurser som ACE Fitness övningsbibliotek och CDC:s träningsvideor för att få tips om form och teknik. En annan bra idé är att arbeta med en certifierad tränare för att hjälpa dig att bekanta dig med gymets utformning och utarbeta en träningsplan.

5. Ät upp

Träning ger inga resultat om inte din kost också är i ordning. Ersätt ohälsosamma livsmedel med hälsosamma alternativ och försök att skära ner på socker. En bra början är att följa USDA:s rekommendation att fylla minst hälften av tallriken med frukt och grönsaker.

Det är en bra idé att förbereda sig före (och tanka upp efter) varje träningspass med proteinrika mellanmål som nötter, yoghurt, chark, hummus och keso. Att upprätthålla en balanserad kost hjälper dig naturligtvis att uppnå dina träningsmål, men det är också realistiskt att njuta av en överseende stundtals!

6. Var realistisk

Att gå ner i vikt, öka styrkan, öka uthålligheten och öka flexibiliteten är alla långsiktiga mål – så förvänta dig inte att nå ultimat styrka på en enda vecka. Var realistisk när det gäller de mål du sätter upp för dig själv. Se till exempel om du kan lägga till ytterligare fem kilo till din axelpress eller raka av tio sekunder från din kilometertid inom en månad.

7. Vila och upprepa

Även de mest erfarna idrottare uppskattar vikten av vila efter ett hårt träningspass. Försök att få åtta timmars sömn varje natt, ta minst en vilodag i veckan och gå alltid in på gymmet redo att repetera ännu ett gediget träningspass. När du väl får in en rutin kommer du att ta examen från din “nybörjarstatus” på nolltid.

Som alltid bör du rådgöra med en läkare innan du påbörjar något träningsprogram.