9 livsförändrande hälsotips för att leva ett bättre liv

nyttigare livsstil

När det gäller hälsa och välbefinnande är det de små och konsekventa insatserna som ger bäst resultat. Tyvärr är det alltför många av oss som tar väldigt lätt på vårt välbefinnande.

Om du vill leva ett lyckligt och hälsosamt liv är det hög tid att du börjar ge ditt välbefinnande den betydelse det förtjänar. Thomas Edison sammanfattade det perfekt,

“Framtidens läkare kommer inte längre att behandla den mänskliga ramen med läkemedel, utan kommer snarare att bota och förebygga sjukdomar med hjälp av näring.”

Jag har några tips till dig också som kommer att hjälpa dig att leva ett bättre och hälsosammare liv. Ska vi ta en titt på dem?

Då kör vi:

1. Gå upp och drick en flaska vatten

I Japan dricker man två glas vatten som det första på morgonen. Intressant nog har landet den högsta totala livslängden och är det enda landet med över 50 000 hundraåringar. Vare sig det gäller vattenpraxis eller något annat kan vi lära oss några knep från japanerna för att förbättra vår hälsa.

Fördelar med att dricka vatten på morgonen:

Det är en bra idé att göra det på morgonen.
Sköljer ut gifter
Förbättrar ämnesomsättningen
Ökar hjärnan
Stärker immunförsvaret

2. Kom ut och ta lite frisk luft

Känner du dig inte gladare när solen skiner och du får tillbringa lite tid utomhus? Jag är säker på att du gör det eftersom jag personligen älskar det. Men eftersom många av oss tillbringar större delen av tiden på våra täta kontor har det blivit en sällsynt affär att gå ut och tillbringa lite tid med naturen. Forskning visar att frisk luft påverkar serotoninnivåerna som gör att vi mår bra av oss själva.

Fördelar med att få frisk luft:

Bra för lungor och hud
Förbättrar blodtrycket och hjärtfrekvensen
Lindrar stress och ångest
Gör dig gladare och mer energisk
Stärker immunförsvaret

3. Spela glada låtar när du gör dig redo

Musik är känd för att framkalla alla slags känslor. Den är faktiskt mycket handlingsbar och kan användas för att manipulera ditt humör. Gör en spellista med dina favorituppsnabbade och glada låtar och skjuta igång den på morgonen för att sätta tonen för resten av dagen.

Fördelar med att lyssna på bra musik:

Förbättrar det mentala fokuset
Lugnar och slappnar av i blodkärlen
Gör dig gladare
Minskar stressnivåerna
Får dopamin att flöda

4. Sluta med nikotinprodukter

Att stoppa in en prilla eller röka en cigg efter maten eller på fest kan vara en svår vana att sluta med. Gudarna ska veta jag själv har försökt sluta snusa många ggr men en sak som gjort så att jag faktiskt lyckats är niktionfri snu, du får fortfarande den där tillfredsställelsen av att lägga in en prilla och det känns bra under läppen men det är 0 nikotin och till stor hjälp i avvänjningsprocessen! MinPrilla.se har det bästa utbudet och priserna på nikotinfritt snus och är där jag köper mina produkter.

Fördelar med att sluta med niktotin:

Slipper de ökade riskerna att få sjukdomar.

Friskare och fräschare mun, tänder och tandkött.

Bättre ork och lngkapacitet.

Bättre andedräkt.

Dina smaksinnen förbättras

5. Ät mer frukt och gröna sallader

De som tror att de inte har tid att äta hälsosamt kommer förr eller senare att behöva hitta tid för sjukdom. Ungefär 70-80 % av hälsan består av att äta rätt mat vid rätt tidpunkt. Förstå din kroppstyp och dess näringsbehov. Bladgrönsaker och frukt är en bra källa till naturliga fibrer, vitaminer och mineraler. Ät en mängd olika färska frukter och grönsaker – det är både enkelt och gott.

Fördelar med att äta frukt och grönsaker:

Hälsosamt viktunderhåll
Kontrollerar blodsockret
Minskar LDL, även känt som dåligt kolesterol.
Normaliserar tarmrörelser
Skyddar ditt hjärta och förbättrar hudtonen

6. Byt ut kaffe mot grönt te och juice

Jag förstår inte vilken tillfredsställelse människor får genom att skryta om sitt beroende av kaffe (eller te). Att dricka en kopp eller två är okej, men att svälja sju till åtta koppar koffein gör dig inte gott. Om du vill ta farväl av kaffeberoendet kan du ersätta kaffe med grönt te eller naturliga juicer. De är fulla av antioxidanter och näringsämnen och kan ha kraftfulla effekter på din hälsa.

Fördelar med grönt te och juice

Catechin i grönt te förhindrar cellskador och främjar celltillväxt.
Aminosyran L-theanin förbättrar hjärnans funktion.
Förebygger hudens åldrande och Alzheimers och Parkinsons sjukdom.
Minskar risken för typ 2-diabetes.
Hjälper dig att gå ner i vikt och minskar risken för fetma.

7. Ta en daglig probiotika

Probiotika är ett utmärkt sätt att stärka immunförsvaret och förbättra hudens hälsa. Med enkla ord är probiotika levande mikroorganismer som liknar dem som finns i människans tarm, även kända som “goda bakterier”. Att ta en daglig probiotika skulle skrämma bort patogener och förbättra immunförsvaret. Så förse din kropp med det antal probiotika den behöver för att upprätthålla ditt välbefinnande och upprätthålla en hälsosam tarm.

Fördelar med probiotika:

Håller din tarm ren
Stärker ditt immunförsvar
Skyddar mot fientliga bakterier för att förhindra infektioner
Förebygger olika allergier och eksem.

8. Sitt rakt upp

Hur du står, sitter och går är också en del av ditt välbefinnande och din hälsovård. Om du alltid slokar eller går som en zombie måste du ta hand om din hållning, för om du inte gör det kan det leda till fysiska missbildningar och andra hälsoproblem. För att bibehålla en god hållning ska du placera kroppen i ett neutralt läge så att bäckenet, bålen och huvudet är i linje. Det är en optimal ställning som hjälper dig att arbeta effektivt även under långa timmar.

Fördelar med en god hållning:

Håller ben och leder i rätt riktning.
Minskar belastningen på ligamenten.
Förebygger trötthet.
Förebygger ryggvärk och muskelsmärta.
Bidrar till ett gott utseende.

9. Lyssna på meditativ musik innan du sover

Precis som att du bör börja dagen med lite grym musik på samma sätt är det en bra praxis att avsluta dagen med lugnande och lugnande musik. För att bibehålla optimala energinivåer måste du få en sömn på minst drygt 7-8 timmar.

Fördelar med att lyssna på musik när du sover:

Minskar stressen
Minskar tröttheten
Bättre sömn
Minskar depressionen

Innan du börjar tillämpa de här tipsen bör du se till att du utvecklar en stark tro på dem och inte gör dem bara för att det är kul. Om du inte är lycklig inifrån när du gör något kommer det inte att göra någon nytta för dig.

För att leva en hälsosam livsstil är det viktigt att få sinnet på din sida. När du väl har uppnått detta kommer allt annat att bli en barnlek för dig.

Jag önskar er allt gott!