Är Proteinbars Bra För Dig?

Proteinbarer är ett populärt mellanmål som är utformad för att vara en bekväm näringskälla.

Många gillar om dom eftersom dom är ett snabbt sätt att tillsätta protein och andra näringsämnen till en hektisk och aktiv livsstil.

Med tanke på det stora utbudet av proteinbars på marknaden är det viktigt att veta att inte alla är skapade lika.

Denna artikel går igenom om proteinbarer är nyttoga, vilka fördelar de kan erbjuda och de bästa sätten att införliva dem i din livsstil.

barebells proteinbar

Proteinbar näring

Näringsämnesammansättningen för proteinbarerkan skilja sig markant mellan märken – och till och med mellan smaker.

Detta beror till stor del på deras varierande ingredienser. Många proteinbars kan tillverkas av dadlar och torkad frukt, nötter och frön och fullkorn som havre eller quinoa.

Den genomsnittliga baren innehåller 5-10 gram fett, 25–35 gram kolhydrater och 5-10 gram fiber.

Förutom att erbjuda protein och kolhydrater är många proteinbarer en bra källa till mikronäringsämnen, såsom kalcium, B -vitaminer, kalium och järn.

När du undersöker ingrediensetiketter, var medveten om att vissa proteinstänger använder en egen blandning av ingredienser och inte avslöjar någon av dess detaljer på förpackningen.

Många proteinstänger innehåller också stora mängder tillsatt socker och använder ohälsosamma sötningsmedel som majssirap med hög fruktos, vilket tillför överflödig fruktos till din kost och kan öka risken för fet lever, fetma och diabetes när de konsumeras i stora mängder.

I allmänhet erbjuder de flesta proteinstänger 150–400 kalorier och 10–20 gram protein, även om vissa innehåller närmare 30 gram protein per portion.

Proteinkällan varierar också. Vissa barer innehåller yoghurtpulver, mjölk eller mejeriproteiner som kasein och vassle, medan andra använder växtbaserade källor som soja, ärt eller brunt ris. Vissa innehåller äggvita, medan andra förlitar sig på nötter och frön som en primär proteinkälla.

Vissa proteinbars använder dessutom högkoncentrerade proteinkällor som vassle- eller sojaproteinisolat, istället för mindre bearbetade alternativ. Barebells är en utav dom som har hög koncentration av protein och bra smak.

Bekväm näringskälla

Proteinbarer kan vara ett enkelt, färdigt att äta, näringsrikt mellanmål. De finns i en mängd olika smaker och håller vanligtvis ett tag, vilket gör dem till ett bekvämt föremål att ha till hands.

Om du letar efter något att ha som mellanmål kan en väl avrundad bar som innehåller en rimlig mängd protein och ingredienser av hög kvalitet vara ett praktiskt alternativ för din livsstil.

Protein- och kolhydratinnehållet i proteinstänger kan också göra dem till ett bra val för ett mellanmål före eller efter träning som kan ge en boost av energi för träning eller hjälpa muskelreparation efteråt.

Vissa proteinstänger är dessutom en bra källa till kostfiber, vilket är viktigt för matsmältningshälsan och kan hjälpa till att förhindra överätning mellan måltiderna.

Slutligen är många proteinbarer en bra källa till viktiga vitaminer och mineraler, såsom kalcium, järn, magnesium, kalium, fosfor, vitamin E och B -vitaminer, som hjälper dig att tillgodose dina dagliga behov för dessa mikronäringsämnen.

Viktminskning

Många människor ser till proteinbarer för att stödja deras viktminskningsresa.

Viss forskning tyder på att dieter med hög proteinhalt stödjer hälsosam viktminskning i större utsträckning än dieter som innehåller en standardmängd protein. Detta beror troligen på proteinets fyllningseffekter, som kan dämpa din aptit och hjälpa till att förhindra överätning.

Observera att om du väljer att använda proteinbarer för detta ändamål, kräver hälsosam viktminskning också en övergripande balanserad kost och regelbunden träning.

Viktökning

För att gå upp i vikt måste du konsumera mer kalorier än du förbränner på en dag. Om detta är ditt mål kan proteinstänger vara ett bra komplement till din kost.

Många proteinbars är kaloritäta, vilket innebär att de ger ett betydande antal kalorier på bara en portion, vilket gör det enkelt att lägga till kalorier utan att behöva äta mycket extra mat.

Till exempel kan vissa proteinstänger innehålla upp till 350 kalorier per bar. Dessa kan lätt konsumeras mellan måltiderna för att lägga till extra kalorier i din kost och främja viktökning.

Ändå, även när din avsikt är att gå upp i vikt, välj proteinbarer som innehåller hälsosamma ingredienser snarare än de som är fyllda med tillsatt socker och tillsatser.

Måltidsersättning

Proteinbars ses ofta som ett snabbt sätt att ersätta en måltid, särskilt frukost.

Även om en proteinbar inte jämförs med en frukost gjord med en mängd hälsosamma hela livsmedel, kan vissa fungera bra i en nypa.

Om du letar efter en snabb frukost ibland, kan proteinbarer med högre kaloriinnehåll som inte innehåller tillsatt socker eller härdade oljor vara ett bra alternativ.

Muskelökning

Om du är en mycket aktiv person med mycket muskelmassa, eller någon som vill få muskler, kan tillsats av mer protein i din kost hjälpa dina ansträngningar.

Faktum är att American College of Sports Medicine rekommenderar att uthållighetsidrottare och styrketränade idrottare intar 1,2–1,7 gram protein per kg kroppsvikt.

Forskning tyder på att tillskott med protein kan öka muskelmassa och prestanda när din totala fysiska aktivitetsnivå och kost är tillräcklig.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *