Fördelarna med att ta både PWO och Gainer

pwo drink

Vad är Pre-Workout?

Pre-workout är ett tillskott som är utformat för att ge gymnasterna en extra energikick under träningen. Den koffeinhaltiga boost som kommer från tillskottet kan göra det möjligt för människor att maximera sin gymtid genom att ge dem energi för att ta sig till gymmet, plus uthållighet för att driva igenom längre träningspass med fler repetitioner och högre intensitet. Det finns två kategorier av pre-workout: produkter med stimulantia och produkter utan stimulantia. Pre-workout köps oftast i pulverform och blandas sedan med vatten för att efterlikna smaken av en sportdryck. Det kan dock också konsumeras i form av mat eller piller. Som namnet antyder ska pre-workout tas före ett träningspass, och även om många dricker det på väg till gymmet eller under träningspasset bör det tas minst 30 till 60 minuter innan man sätter igång med vikterna eller konditionsmaskinerna.

Fördelar med Pre-Workout

En förbättring av träningsresultatet är den främsta fördelen med pre-workout och många gymgäster svär på det. Även om det bör noteras att detta tillskott inte ger resultat på egen hand. Istället är det ett energiproducerande tillskott. Teorin bakom att använda pre-workout är att när du har energi och uthållighet för att träna längre och hårdare kommer det sannolikt att bli en acceleration i resultaten. Pre-workout i sig påverkar inte viktnedgång eller muskeltillväxt, men det ger dig en energikick som kan bidra till att öka fokus och uthållighet och förbättra din fysiska prestation. För att inte tala om att du sannolikt kommer att känna dig mer motiverad att ta dig till gymmet.

Det finns flera typer av pre-workout-tillskott på marknaden som innehåller nyttiga ingredienser som koffein, kolhydrater, aminosyror, antioxidanter och B-vitaminer. Dessa vanliga ingredienser är de viktigaste aktörerna som ger dig en energiboost för att uthärda ett utmanande träningspass. En varning: Varje produkt har en annan ingredienskombination, så det är viktigt att du läser etiketterna noggrant och tittar på de viktigaste ingredienserna innan du lägger en produkt i din kundvagn. Några av de bästa pwo som vi har tittat närmare på har vi hittat tester på hos Tillskottsbibeln.se

Vad är en Mass Gainer?

En mass gainer är ett tillskott som ger protein, kolhydrater och eventuellt fett i syfte att bidra till att öka muskelmassan. Det är ett proteinpulver med hög kalorihalt som syftar till att öka ditt dagliga kaloriintag för att främja viktökning.

När det finns så många andra proteinpulver på marknaden, varför ska du då fatta beslutet att använda ett viktökningstillskott? Du bör överväga att använda ett gainertillskott om du har svårt att:

Konsumera tillräckligt med kalorier

För att lägga på dig massa måste du ha ett kaloriöverskott. Detta innebär att du konsumerar 300-500 kalorier mer per dag än vad du förbränner genom träning och genom att bara gå igenom din dagliga rutin. Om du har försökt lägga till massa och du inte har sett någon viktökning så befinner du dig inte i ett kaloriöverskott. Utan att befinna dig i ett överskott kommer du inte att få mer massa. Det är verkligen så enkelt.

Konsumera makronäringsämnen av hög kvalitet

När du försöker nå ett kaloriöverskott är det viktigt att konsumera makronäringsämnen av rätt kvalitet. Du kanske har hört uttrycket “dirty bulk”, som syftar på att äta vad du vill för att uppnå ett kaloriöverskott. Att konsumera stekt kyckling kan öka ditt kaloriintag, men det kommer också med ökat fett.

Äta en stor måltid som är rik på makronutrienter

Att konsumera en stor måltid kan göra att du känner dig uppblåst, och om du äter denna måltid före träning kan det allvarligt påverka din förmåga att träna. Alternativt kanske du inte känner dig tillräckligt hungrig efter gymmet för att äta en stor makronutrientrik måltid efter träningen. Det är här som konsumtion av flytande näring i form av ett mass gainer-proteinpulver kan göra det lättare.

Konsumera tillräckligt med protein, kolhydrater och fetter

Det kan vara svårt att konsumera de makronäringsämnen du behöver för att lägga på dig massa, som protein och kolhydrater. Detta innebär att när man befinner sig i en bulkfas kan det vara lätt att glömma (eller helt enkelt inte ha plats för) tillräckligt med frukt och grönsaker för att ge tillräckligt med fibrer, vitaminer och mineraler.