Kroppsdelar Du Borde Träna Mer

Blir det mest pass för ben och rumpa eller överkropp när du tränar? Här är några tips om kroppsdelarna du inte ska glömma träna om du vill ha riktigt bra hälsa – länge.

Många tränar med fokus på olika kroppsdelar; benpass, överkroppspass, core, rumpa … Men för att må riktigt bra, för att verkligen träna för hälsan, så kan vi behöva lägga lite extra fokus på några andra muskler också.

Här är kroppsdelarna du inte bör glömma bort att lägga in i din träningsrutin.

Händer och handlederna

Förutom att du behöver styrka i handlederna för att kunna utföra en del träningsövningar på ett bra sätt – armhävningar, hög planka, yogaövningar … så använder vi också händerna mest hela tiden.

Inte minst om vi arbetar vid en dator och knappar på tangenterna hela dagarna.

Träna greppstyrka genom att klämma på stressboll, eller testa att hänga i stång en stund. Du kan också testa att träna yoga för att stärka handlederna. Jobba gärna med rörlighet också.

Fötter och fotleder

Fötterna och fotlederna är högst inblandade när det kommer till vår balans. Det kan till exempel göra att det blir svårare att gå på ojämnt underlag.

Risken för skador i andra delar av kroppen ökar också om man inte är stabil i fötterna. Det kan göra att vi snedbelastar höfter eller knän bland annat.

Balansövningar är bra att jobba med, liksom att jobba med övningar för tårna. Jobba gärna med rörlighet i första hand om du är svag här och bygg på med styrka, lite mer i taget.

Vaderna

I kombination med att träna fötterna så är också vaderna ett viktigt område att hålla koll på för att hjälpa musklerna kring knän och höfter.

Genom att träna vaderna förebygger vi skador och problem samt kan bli starkare i andra övningar vi gör. Till exempel hjälper det oss få till ett bra löpsteg.

Gör till exempel tåhävningar i olika former för att komma åt här.

Lungorna

När vi blir äldre får vi i regel sämre lungkapacitet och eftersom lungorna ser till att vi får syre ut i blodet vill vi att de ska fungera så bra det bara går.

Det finns olika övningar för att komma åt muskulaturen kring lungorna. Du kan till exempel tömma lungorna på luft ett antal gånger, blås ut luften som att du skulle släcka ett ljus.

Ett annat sätt kan vara att ta djupa, långsamma andetag bara genom näsan.

Hjärnan

Hjärnan mår visserligen bra av att vi tränar överhuvudtaget. Men för att hålla hjärnan skarp länge gäller det också att fokusera på en del hjärngympa.

Det kan handla om att lära sig något nytt, öva mindfulness, lösa klurigheter med mera …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *