Maten du ska Äta vid Magnesiumbrist

magnesiumbrist

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som många av oss kan ha brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag, ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

Magnesium är involverat i en rad olika och livsviktiga processer i kroppen. Mineralet aktiverar över 100 enzymer och hjälper muskler och nerver att fungera. De bidrar även till bra sömn. Har du brist på magnesium blir du lättretlig och oroar dig. Musklerna kan kännas svagare och det är vanligt med ryckningar och kramper.

Stress förbrukar magnesium

Om du har stora brister kan hjärnan påverkas. Du blir förvirrad, kan blir deprimerad och till och med få hallucinationer. Alla dessa symtom försvinner med en gång när bristen är borta. Även tandproblem och långsammare sårläkning kan bero på magnesiumbrist. Äldre personer har oftast svårt att behålla magnesium men också kalcium, och kan blir mer oroliga och exempelvis sova sämre. Brist på kalcium gör att du får svårare att somna och magnesiumbrist gör att du vaknar för tidigt på morgonen. Vid perioder av mycket stress förbrukas mer magnesium och bär kroppen bryter ner alkohol krävs mer magnesium. Något som också driver på magnesiumförbrukningen är faktiskt cola-drycker, vilket beror på att drycken innehåller lika stor mängd av antagonisten fosfor. Socker sänker upptaget av kalcium och magnesium.

Inte så lätt för kroppen att ta upp magnesium

Att vi har magnesiumbrist beror också på att det skett en urlakning dagens jordbruksmark på grund av stordrift och konstgödning vilket gör att grödorna inte blir näringstäta. I USA redovisas siffror på att magnesium, kalcium och andra spårämnen minskat med en fjärdedel de senaste tre decennierna. Andra analyser har visat att innehållet av dessa ämnen har minskat med en sjättedel när forskarna tittat 80 år tillbaka i tiden.

Visste du att den största andelen magnesium har vi skelettet? Där finns drygt 50 procent och i musklerna finns runt 30 procent magnesium. I början av 1900-talet låg det genomsnittliga dagsintaget på 1250 milligram, medan det numera är cirka 250 milligram. Kroppen har inte lätt att ta upp magnesium. Det är en av anledningarna till att de som framställer magnesium i tablettform försöker göra mineralet så biotillgängligt som möjligt. Magnesium finns rikligt i kakao, bönor, havregryn och nötter.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *