Om kaffet, din hälsa och miljön

Kaffe är en av världens mest populära drycker. Kaffet kommer från en växt som ofta kallas för kaffebuskar och producerar bär som sedan skördas. Bäret behandlas sedan för att kunna utvinna själva kaffebönan vilket görs genom att torka bäret. Sedan tas skalet bort runt bönan. Kaffet vi dricker produceras främst i länder kring ekvatorn, och de främsta områdena är Afrika, Centralamerika och Asien.

I Sverige dricker vi i snitt ca 3 koppar om dagen, och efter Finland är vi de största kaffekonsumenterna i hela världen. Men vad har kaffe för effekt på kroppen egentligen? Vad finns det för fördelar och nackdelar med kaffe, och finns det bättre och sämre val för både kropp och miljö? Nedan kan du läsa mer och få svar på dessa frågor.

Kaffe
Bildkälla: Pxhere.com

Kaffets positiva effekter

Vad har kaffe för hälsofördelar?

Enligt studier så finns det ett flertal fördelar med ’rätt mängd kaffe’ på en daglig basis. Bland dessa är faktumet att kaffebönan innehåller en del nyttiga antioxidanter som kan skydda din hälsa. Kaffe innehåller klorogensyra som har visat sig minska inflammationer i kroppen och kan även hjälpa till mot kroniska sjukdomar som t.ex övervikt. Kaffe har även visats minska risken för diabetes typ 2, hjärt-och kärlsjukdomar samt stroke.

Kan kaffe boosta min träningsprestation?

Ja! Eftersom kaffe innehåller substansen koffein som har en uppiggande effekt, så kan en kopp kaffe definitivt hjälpa dig att prestera bättre när du tränar. I träning används ofta koffein som ett tillskott i till exempel tablettform, men en kopp innan träning kan sannerligen göra skillnad också. Australienska forskare har upptäckt att kaffe tillsammans med en kolhydratrik måltid med t.ex. potatis, spannmålsprodukter och grönsaker kan hjälpa din kropp återhämta sig bättre efter träningspasset. Det boostar också produktionen av ämnet glykogen som i sin tur bidrar till muskeluppbyggnad.

Har koffeinfritt kaffe några fördelar?

För den som vill njuta av kaffets smak men inte vill få i sig koffein av olika anledningar, så kan koffeinfritt kaffe vara ett gott alternativ. Marknaden är inte lika stor då processen att separera koffeinet från bönan kan vara en utmaning, samt att en hel del aromer och smaker försvinner från kaffet när koffeinet tas bort. Koffeinfritt kaffe är också svårare att rosta. Men det finns fortfarande några hälsosamma näringsämnen även i koffeinfritt kaffe, bland annat vitamin B3 som hjälper till att få bort giftiga substanser från kroppen som härleds av stress. Även vitamin B2 som förebygger bland annat gråstarr, lindrar akne samt kan vara stärkande för hår, hud och immunförsvar.

Kaffets negativa effekter

Är kaffe en drog?

Enligt somliga kunniga inom ämnet kan kaffe klassas som en drog då det har effekter som narkotikaklassade droger har. Exempelvis det faktum att det stimulerar det centrala nervsystemet, är beroendeframkallande och kan ge abstinensbesvär om man slutar. Men – belöningssystemet eller ’suget’ är inte på samma sätt som för till exempel nikotin, alkohol eller liknande, enligt Bertil Fredholm, farmakolog på Karolinska institutet.

Finns det nackdelar med kaffe?

Som vi ser finns det mycket positiva hälsoeffekter med kaffe. Men givetvis finns det andra sidan av myntet att ta hänsyn till, även om det mesta pekar på att fördelarna överväger nackdelarna. Det har forskats mycket och i de allra flesta fall så har eventuella farhågor motbevisats.

Det har bland annat gjorts studier om kapselmaskiner med kaffekapslar av olika material. Det fanns en oro kring vad dessa kapslar var gjorda av och huruvida kaffekapslarna utsöndrar farliga ämnen som furan. Det visade sig att det krävs att du dricker så stora mängder som upp till 20 koppar per dag för att det ska ha någon påverkan på din kropp (och då räknas inte mängd koffein in!). Dessutom finns det många olika sorters kapslar med olika egenskaper att välja mellan, så att hitta något som passar dina preferenser bör inte vara några problem.

kaffe
Bildkälla: kaffekapslar.se

Det som främst lyfts när vi pratar om eventuella nackdelar med kaffe är att det kan drabba din dygnsrytm och sömn negativt. Detta beror givetvis på hur mycket kaffe du dricker och vid vilken tid på dygnet. För att inte rubba din naturliga dygnsrytm rekommenderas det att dricka kaffe mellan 9.30-11:00 på morgonen samt mellan 13:30 till senast 17:00.

Man ska helst undvika att trigga kortisolnivåerna (vårt stresshormon) allt för sent på dagen, då det i sin tur kan påverka sömnen. Koffeinet motverkar också produktionen av ämnet andosyn som ger en lugnande och tröttande effekt som gör att du till slut somnar.

Så med andra ord- om du har sömnsvårigheter, ångestproblematik eller lider av mycket stress kan det vara bra att begränsa ditt intag av koffein då det kan förstärka symptomen.

Hur påverkar kaffet miljön?

När det kommer till klimatets påverkan av kaffeproduktion så ser det olika ut beroende på ett flertal olika faktorer. Klimat och väder är otroligt viktigt för att kaffeodlingen ska gå att genomföra. Framför allt har den stora efterfrågan gjort att alltmer plats för odlingar behövs. Således har kaffeodling en del av skulden till skogsskövlingen som i sin tur har en negativ miljöpåverkan. Det används också en mängd olika giftiga bekämpningsmedel på 70% av de konventionella kaffeodlingarna i världen.

Vad kan jag göra som konsument?

Som tur är finns det många olika kaffemärken som producerats på olika sätt och du som konsument har möjligheten att påverka med dina val. Ett tips är att kika på vilka certifieringar kaffet har. Det ser du lättast på förpackningen. När du köper kaffe med en eller flera av dessa stämplar hjälper du inte bara miljön och din hälsa. Du stöttar även arbetarna och bidrar till bättre arbetsförhållanden för dem. Nespresso har ett eget initiativ för sina kaffekapslar – AAA Sustainable Quality Program.

Här är några av de certifieringar värda att leta efter när du köper kaffe:

  • Fairtrade- märkt
  • KRAV– märkt
  • EKO- certifiering
  • Rainforest Alliance

Läs mer hos t.ex. Arvid Nordquist

kaffe

Avslutningsvis

Att välja rätt kaffe kan kännas svårt med tanke på hur oändligt mycket olika sorter som vimlar där ute. Med eller utan koffein? Bryggkaffe, kokkaffe eller kapselmaskin?

Det viktigaste är att fundera över vad du själv vill få ut av drycken – är det hälsofördelarna, för att boosta träningen eller – kanske rentav för smaken? Du vet bäst vad som fungerar för dig. Men – välj kaffe med omsorg, både för dig och för planetens skull.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *