PWO Innan Träning

PWO

Vad är PWO?

Pre-workout är kosttillskott som innehåller en kombination av aktiva näringsämnen som hjälper dig att prestera bättre under träningen. Det är i första hand tyngdlyftare och bodybuilders som använder PWO produkter. Här får du veta mer om pre-workout, hur det fungerar och hur du kan börja inkorporera PWO i din kost för att boosta kroppens styrka och uthållighet i gymmet.

PWO står för pre-workout och på senare tid har den här typen av tillskott blivit allt populärare hos hårdtränande idrottare. Det finns ett flertal varianter av pre-workout som designats för olika träningsbehov med varierande näringsinnehåll. Gemensamt för alla är dock att de bör intas innan träningspasset för att öka din prestation och uthållighet. De flesta ger kroppen en rejäl energiboost som förbättrar dina hormonella förutsättningar att bygga friska och starka muskler.

Hur funkar pre workout?

Pre-workout funkar i princip på samma sätt som andra kosttillskott, t.ex. proteindrycker och aminosyror. Just aminosyror är något som många pre-workout preparat berikats med. Även kreatin och en kombination av vitaminer och mineraler ingår.

En bra och välbalanserad PWO ger dig ökad styrka vid muskelpump, speciellt om den innehåller ämnen som kreatin. Kreatin används flitigt bland högpresterande idrottare då det har en direkt positiv inverkan på träningsresultaten.

Letar du efter en pre-workout produkt som kan öka din prestation ska du hålla utkik efter de som innehåller energiboostande ämnen som beta-alanin och koffein. Koffein hämmar upplevelsen av ansträngning och ger dig ett ökat fokus under träningspasset. Det är rent koffein som används i PWO preparat och inte kaffe. Rent koffein tas snabbare upp av kroppen och ger en nästan omedelbar effekt.

Andra bra ämnen att spana efter är olika aminosyresammansättningar. Trion valin, leucin och isoleucin som ingår i de sk. BCAA- eller grenade aminosyrorna påverkar proteinsyntesen och ökar din uthållighet samtidigt som BCAA tillför kroppen essentiella byggstenar för att kunna bygga ny muskelmassa.

Pre workout i samband med träning

Pre-workout är något alla idrottare inom kraftsporter och uthållighetsdiscipliner kan ta fördel av. Med ett PWO-tillskott får du mer energi inför träningspasset och kan öka kroppens prestationen samt musklernas kapacitet att gro större och starkare vävnad. Den ideala tidpunkten att ta ett PWO-tillskott är 30 – 45 minuter före ett träningspass.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *