Så kan du få hjälp med din onda musarm!

ergonomisk hjälp med musarm

I dag sitter du kanske längre stunder framför datorn i ett sträck, jämfört med tidigare. Helt plötsligt har du suttit och jobbat hela dagen utan att ta små mikropauser eller utan att du har bytt arbetsställning. På kvällen när du slutat ditt jobb för dagen kanske det är dags att sätta sig framför datorn igen för att utföra dina egna privata ärenden eller helt enkelt för en stunds avkoppling med dina egna intressen.

Antalet timmar framför datorn blir väldigt många varje dag och helt plötsligt känner du att din kropp kanske blir lite stelare och att det t.o.m. börjar göra ont lite här och var. Du börjar även känna av det onda under de tider när du inte sitter framför datorn. Risken att få det som kallas musarm ökar i takt med tiden. Musarm är egentligen ett begrepp för problem som egentligen kan uttrycka sig på olika sätt. Det kan vara smärta från armbågen, främst sk. tennis- eller golfarmbåge, det kan vara smärta i handleden, men också i hela armen.

Det finns en hel del att tänka på innan det är för sent

Redan innan det gått för långt finns en hel del att göra, för att förebygga musarm. Det är bra att du hela tiden tänker på hur du sitter och är observant på ifall du börjar känna dig stel och styv i axeln och ner i armen. Att ta små pauser flera gånger om dagen är mycket bra. Det finns också en hel del övningar som man kan göra för att öka blodcirkulationen och för att stärka muskler i kroppen. Detta kan förhindra att du drabbas av musarm eftersom problemet främst kommer ifrån att man gör samma rörelser för länge och för ofta.

En annan viktig sak du kan göra är att stretcha. Stretcha hela vägen från nacke till hand med olika övningar för att se till att muskler inte blir förkortade, stela och att bibehålla rörlighet.

När musarm redan är ett faktum

Men är din musarm redan ett faktum så ska du inte misströsta. Här finns också en hel del hjälp att få. Du måste ändå vara beredd på att det kommer att ta en del tid. Både tid att göra de övningar som finns, men också att anpassa dig till nya rutiner och mönster.

I dag finns det många ergonomiska verktyg på marknaden som du kan använda för att slippa belastningen på din onda musarm. Du kanske kan börja med att byta arm för att testa om det fungerar för dig att använda din friska arm för att manövrera datormusen. Tycker du att detta känns svårt så kan du skaffa dig en helt ny variant av datormus eller ett nytt tangentbord med inbyggd mus.

Ergonomiska hjälpmedel utvecklas ständigt och finns på marknaden i ett antal olika varianter. Ta gärna hjälp av experter, antingen på din arbetsplats eller privat eller läs på internet om vilka valmöjligheter du har. Detta i kombination med ett rehabiliteringsprogram hos en fysioterapeut gör att du kan se fram emot ett gott tillfrisknande och att du så småningom kommer att bli kvitt din onda musarm.