Skillnaden mellan hälsa och välbefinnande

hälsa och välbefinnande

Hälsa och välbefinnande används ofta synonymt, men det finns vissa skillnader. Ta reda på skillnaden mellan hälsa och välbefinnande, varför det är viktigt och hur du kan uppnå båda!

När människor tänker på hälsa och välbefinnande kombinerar de ofta dessa begrepp och använder dem omväxlande.

Även om de två begreppen är ganska olika kan man dock inte ha det ena utan det andra.

Så vad är egentligen skillnaden mellan hälsa och välbefinnande? Låt oss lära känna definitioner av hälsa och välbefinnande separat, hur de existerar parallellt och hur man kan förbättra dem båda.
Vad är hälsa och välbefinnande?

Att förstå hälsa och välbefinnande börjar med att isolera deras respektive definitioner.

Definition av hälsa

Hälsa definieras av Världshälsoorganisationen (WHO) och är “ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande och inte bara frånvaro av sjukdom eller svaghet”.

De viktigaste bestämningsfaktorerna för hälsa omfattar dessutom sociala, ekonomiska och fysiska miljöer. Hälsa innefattar också någons individuella egenskaper och beteenden utan åtskillnad av ras, religion, politisk övertygelse, ekonomiska eller sociala förhållanden.

Definition av välbefinnande

WHO definierar välbefinnande som “det optimala hälsotillståndet för individer och grupper” och uttrycks också som “ett positivt förhållningssätt till livet”. Enligt Merriam-Webster är välbefinnande “egenskapen att vara vid god hälsa, särskilt som ett aktivt eftersträvansvärt mål”.

Sammantaget är välbefinnande en aktiv och dynamisk process av förändring och tillväxt för att nå sin fulla potential och syftar till att förbättra det allmänna välbefinnandet. Välbefinnande består också av åtta olika komponenter, däribland känslomässigt, miljömässigt, ekonomiskt, intellektuellt, yrkesmässigt, fysiskt, socialt och andligt välbefinnande.

Skillnaden mellan hälsa och välbefinnande (och varför det är viktigt)

Enligt definitionerna av hälsa och välbefinnande har välbefinnande en direkt påverkan på den allmänna hälsan, vilket är viktigt för att leva ett hälsosamt, lyckligt och uppfyllt liv. Den främsta skillnaden mellan hälsa och välbefinnande är att hälsa är målet och välbefinnande är den aktiva processen för att uppnå det.

Att känna till skillnaden mellan de två är viktigt av flera skäl. För det första, även om vi inte alltid kan välja vårt hälsotillstånd har vi ett medvetet val att fatta aktiva beslut för att uppnå välbefinnande.

Följande scenarier kan hjälpa dig att bättre förstå hälsa respektive välbefinnande:

– Hälsa: En anlag för hjärtsjukdomar, diagnosen typ I-diabetes i tidig ålder eller en oväntad hjärnskada: Hälsa och välbefinnande.

– Välbefinnande: Att göra valet att äta en balanserad kost, motionera oftare och boka in regelbundna läkarbesök.

Dessutom anser de flesta människor att hälsa beror på att man uppnår en viss siffra på vågen. Men som tidigare framhållits kan man inte ha hälsa utan att först uppnå välbefinnande.

Innan du sätter upp personliga mål för hälsan bör du fråga dig vad du verkligen vill ha ut av din nya eftersökta förvandling. Att fundera över följande frågor kan hjälpa till att vägleda målen:

– Varför vill du verkligen gå ner i vikt?
– Hur kommer positiva förändringar att påverka ditt liv?
– Gör du det för din egen skull eller försöker du tillfredsställa andra?
– Är detta ett kortsiktigt eller långsiktigt mål?
– Vilka områden i ditt liv vill du fokusera på?
– Vilken typ av stödsystem har du?

Om du i slutändan vet vad du verkligen vill ha av hälsa och välbefinnande kan det hjälpa dig att driva en personlig plan som fungerar bäst för dig.

7 tips för att förbättra hälsa och välbefinnande

Hållbarhet bygger på att aktivt förbättra de olika delarna av välbefinnandet. De här tipsen kan hjälpa till att främja en kontinuerlig utveckling.

1. Ät hela livsmedel

Kost tenderar att i första hand ses som något som påverkar den fysiska hälsan. Det finns dock en välförståelig koppling mellan mat och psykisk hälsa, bland annat för att öka minnet och förbättra humöret.

Ett naturligt sätt att säkerställa tillräckliga näringsämnen är att konsumera hela livsmedel snarare än förpackade och bearbetade produkter. Balansera kosten med fullkorn, frukt och grönsaker, magra och växtbaserade proteiner och hälsosamma fetter.

Att använda bistroMD är också ett säkert sätt att inkludera hela livsmedel i kosten. Varje måltid är balanserad med tillräckligt med protein, komplexa kolhydrater och fibrer samt hälsosamma fetter för att stödja en hälsosam vikt och viktnedgång. Alla måltider ger också näring åt kroppen för optimal hälsa samtidigt som de lindrar stressen med att förbereda måltider.

2. Motionera regelbundet

Motion stimulerar ett sunt sinne och en sund kropp och American Heart Association rekommenderar minst 150 minuters fysisk aktivitet varje vecka. Regelbunden motion bidrar bland annat till att sänka blodtrycket, hantera vikten och öka den mentala hälsan.

Bryt också med monotonin i ett strukturerat träningsprogram, eftersom det är av största vikt att avfärda en stillasittande livsstil. Öka aktiviteten i din dag genom att gå ut med hunden, vandra med vänner och ta trapporna framför hissen.

Att gå och cykla när det är möjligt är inte bara bra för både den fysiska och psykiska hälsan utan stöder också miljöns välbefinnande genom att minska bränsleutsläppen.

(Och för att inte tala om att du sparar bensinpengar!)

3. Ta till dig mentala övningar också

De flesta människor tänker inte på mentala övningar när de försöker komma i fysisk form. Men dessa typer av aktiviteter kan faktiskt hjälpa dig att nå dina mål på ett mer tillfredsställande sätt och öka hjärnan!

Ta itu med dagliga hjärnövningar – tänk pussel, lära dig nya färdigheter osv. – hjälper till att stödja det intellektuella välbefinnandet. Att utöva yoga eller andra kombinationer av mentala och fysiska aktiviteter kan bidra till att främja en bättre attityd till viktnedgång.

4. Uppnå kvalitativ sömn

Sömn är viktigt för ditt sinne och din kropp, som adekvat och tillräcklig sömn:

– Stärker minnet och koncentrationen.
– Sänker stressintensiteten
– Ökar den dagliga energin
– Minskar suget
– Reglerar hungernivåerna

Sov till sådana fördelar genom att ta powernaps vid behov och få en hel natts sömn regelbundet. National Sleep Foundation uppmuntrar friska vuxna att sova sju till nio timmars kvalitetssömn varje natt.

Om du har svårt att uppnå de rekommenderade timmarna sömn varje natt kan du skapa en rutin vid sänggåendet genom att:

– Håll dig till konsekventa läggtider.
– Stänga av elektronik.
– utvärdera och optimera din rumsmiljö
– Öva på avslappningstekniker.

Om du fortfarande har svårt att få en god sömn kan du överväga att rådgöra med en sömnspecialist eller annan vårdgivare. De kan inte bara ge ytterligare råd utan också se till att en sömnstörning inte hindrar dig från att få tillräcklig sömn.

5. Ta en vilodag

Förutom att uppnå tillräcklig sömn varje natt bör du ge dig själv dagar för vila och återhämtning.

Se till att ta en dag i veckan för att göra något spontant eller planera en weekendresa som du kan se fram emot. Genom att göra detta blir hela “bantningsprocessen” roligare – och livet ska njutas!

Även om du inte kan åka iväg varje helg, se till att du gör små saker som du älskar på din lediga dag. Det kan vara så enkelt som att ta en lugn promenad, ta en tur i parken eller spendera en kväll med att koppla av på en film.

6. Ta del av socialt stöd

Sociala cirklar och stödnätverk är ovärderliga för det allmänna välbefinnandet och en känsla av målmedvetenhet.

En 75 år gammal studie upptäckte att goda relationer håller oss lyckligare och friskare, även om uppgifterna verkligen inte är så överraskande. Att vi människor behöver känna oss kopplade till andra är ett av våra grundläggande behov som måste uppfyllas.

Bilda och vänd dig till dina starkaste anhängare, inklusive familjemedlemmar, vänner, grannar och arbetskamrater. På samma sätt kan du involvera dem i din hälsoresa genom att bjuda in dem till en hemlagad måltid eller ett träningspass.

7. Njut av resan

Man kan göra ett mål för viktnedgång och hälsa. Hållbarheten bygger dock på att man aktivt går igenom de olika komponenterna i välbefinnandet.

Känn dig inte överväldigad av stora prestationer ensam. Ta i stället på dig små uppgifter, omstrategisera vid behov och omge dig med positiva människor. Omfamna också resan och njut av processen att uppnå personlig tillfredsställelse och välbefinnande!

Återblick på hälsa och välbefinnande

Hälsa och välbefinnande används ofta synonymt, men det finns tydliga skillnader mellan hälsa och välbefinnande. Hälsa är i huvudsak målet och välbefinnande är en aktiv strategi för att uppnå det.

Att förstå skillnaden är nyckeln till att leva ett fulländat liv. Hälsa kan inte alltid ändras, men det finns alltid en möjlighet att ta ett aktivt och positivt grepp om välbefinnandet.

Om man regelbundet gör sitt bästa inom alla områden i livet kan man uppnå bättre hälsa och välbefinnande.