Stenålderskosten Paleo Sänker Både Din Vikt och Dina Blodfetter

sallad

Det är livsviktigt att vi håller våra blodfetter, exempelvis kolesterol, i balans. Att ha för högt kolesterolvärde är en riskfaktor för bland annat hjärt-kärlsjukdom. Ny studie visar hur du bör äta för att sänka det – och gå ner i vikt.

En paleolitisk kost, eller stenålderskost, har i en ny studie utförd av Umeå Universitet visat ge mycket positiva resultat på överviktiga patienter med typ 2-diabetes.

Efter tolv veckor uppvisades en kraftig sänkning av patienternas kroppsvikt, blodtryck, blodsockernivåer och det skadliga blodfettet triglycerider, som ökar risken bland annat för hjärtinfarkt och åderförkalkning.

Viktnedgång inte det viktigaste för hälsan

Men det som skedde på vågen var inte det viktigaste för hälsan, menar Julia Otten, överläkare och forskare vid Umeå Universitet. Det var nämligen inte alltid de som gått ner mest i vikt som uppvisade bäst värden. I stället var det dem som striktast hållit sig till just stenålderskosten, som nedgången i blodfettet triglycerider, och därav också kolesterolvärdet, var mest påtaglig hos.

– Resultaten understryker att det inte bara gäller att vara fixerad vid badrumsvågen och hur mycket man äter, utan att det också handlar om vad man stoppar i sig, säger Julia Otten, i ett pressmeddelande.

Paleokost – att äta som man gjorde på stenåldern

Efter att ha undersökt nutida ursprungsbefolkningar på ön Kitava och Grönland som fortfarande lever som jägare och samlare, har man sett hur deras enkla och naturliga mat i regel verkar hålla dem mer friska.

Det är en kost som människor ätit i många år, innan jordbruket slog igenom med mejeriprodukter och spannmål, och baseras mer eller mindre på grönsaker, frukt, magert kött, fisk, nötter och ägg.

Pannkakor med proteinpulver kan också vara en bra grej att äta till frukost och innehåller mycket mindre kolhydrater än vanliga.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *